دانلود جزوه آشنایی با سیستم های مدیریت کیفیت
دانلود جزوه آشنایی با سیستم های مدیریت کیفیت
برای دانلود جزوه اینجا را کلیک کنید
ضمینی است برای پایدار بودن محصولات و خدمات سازمانها و یکی از بحثهای جدید در زمینه تولید و خدمات است. گرچه سابقه آن به ابتدای تاریخ نیز میرسد اما مفهوم نوین کیفیت محصول قرن ۲۰ است. بر طبق یکی ازنگرشها :
مدیریت کیفیت یعنی نظارت بر فرایند ساخت و تولید محصول برای ایجاد اطمینان از مطابقت محصول با آنچه مورد نظر طراح یا مشتری بودهاست.
این نظارت از مرحله دریافت و سفارش مواد اولیه تا خدمات پس از فروش را شامل میشود. بدین ترتیب طیف وسیعی از فعالیتها را شامل میگردد.
از جمله فعالیتهای مربوط به مدیریت کیفیت یکی تضمین کیفیت و یکی کنترل کیفیت است. مدیریت کیفیت شامل چهار حوزه اصلی میباشد که عبارتند از: برنامهریزی کیفیت، تضمین کیفیت، کنترل کیفیت و بهبود کیفیت.[۱]
امروزه مدیریت کیفیت نه تنها حوزه تولید، بلکه خدمات و حتی خدمات دولتی را نیز شامل شده و مدیریت کیفیت دولتها و آموزش و پرورش یکی از مباحث نوین در مدیریت کیفیت است.
تا پیش از انقلاب صنعتی، کیفیت و اثربخشی کالاها و خدمات، اهمیت چندانی نداشت. در قرن هجدهم، با وقوع انقلاب صنعتی و روی آورن به تولید انبوه، کم کم بحثهایی در زمینه روشهای علمی کنترل کیفیت مطرح شد و به دنبال آن تقاضای مصرف کنندگان برای محصولات با کیفیت و با دوام افزایش یافت.
امروز میخواهیم راجع به مدیریت کیفیت جامع یا TQM صحبت کنیم و بگوییم مدیریت کیفیت جامع چیست و چگونه میتواند به سودآوری و بهرهوری بیشتر کسب و کار شما کمک کند. اما قبل از بررسی TQM، بهتر است با دو مفهوم «کیفیت» و «کنترل کیفیت» آشنا شویم.
کیفیت چیست؟
کیفیت یا Quality به معنی مطابقت کالاها و خدمات با نیازها و انتظارات مشتریان است و ابعاد مختلفی مانند اطمینان، پایداری، تطابق، تناسب و زیبایی را در بر میگیرد.
دانشگاه علمی و کاربردی گلرنگ
دکتر سید میثم میرحیدری