سبد خرید

دانلود جزوه آشنایی با سیستم های مدیریت کیفیت

دانلود جزوه آشنایی با سیستم های مدیریت کیفیت

دانلود جزوه آشنایی با سیستم های مدیریت کیفیت

برای دانلود جزوه  اینجا را کلیک کنید

 

ضمینی است برای پایدار بودن محصولات و خدمات سازمان‌ها و یکی از بحثهای جدید در زمینه تولید و خدمات است. گرچه سابقه آن به ابتدای تاریخ نیز می‌رسد اما مفهوم نوین کیفیت محصول قرن ۲۰ است. بر طبق یکی ازنگرشها :

مدیریت کیفیت یعنی نظارت بر فرایند ساخت و تولید محصول برای ایجاد اطمینان از مطابقت محصول با آنچه مورد نظر طراح یا مشتری بوده‌است.

این نظارت از مرحله دریافت و سفارش مواد اولیه تا خدمات پس از فروش را شامل می‌شود. بدین ترتیب طیف وسیعی از فعالیت‌ها را شامل می‌گردد.

از جمله فعالیت‌های مربوط به مدیریت کیفیت یکی تضمین کیفیت و یکی کنترل کیفیت است. مدیریت کیفیت شامل چهار حوزه اصلی می‌باشد که عبارتند از: برنامه‌ریزی کیفیت، تضمین کیفیت، کنترل کیفیت و بهبود کیفیت.[۱]

امروزه مدیریت کیفیت نه تنها حوزه تولید، بلکه خدمات و حتی خدمات دولتی را نیز شامل شده و مدیریت کیفیت دولتها و آموزش و پرورش یکی از مباحث نوین در مدیریت کیفیت است.

تا پیش از انقلاب صنعتی، کیفیت و اثربخشی کالاها و خدمات، اهمیت چندانی نداشت. در قرن هجدهم، با وقوع انقلاب صنعتی و روی آورن به تولید انبوه، کم کم بحث‌هایی در زمینه روش‌های علمی کنترل کیفیت مطرح شد و به دنبال آن تقاضای مصرف کنندگان برای محصولات با کیفیت و با دوام افزایش یافت.

امروز می‌خواهیم راجع به مدیریت کیفیت جامع یا TQM صحبت کنیم و بگوییم مدیریت کیفیت جامع چیست و چگونه می‌تواند به سودآوری و بهره‌وری بیشتر کسب و کار شما کمک کند. اما قبل از بررسی TQM، بهتر است با دو مفهوم «کیفیت» و «کنترل کیفیت» آشنا شویم.

کیفیت چیست؟

کیفیت یا Quality به معنی مطابقت کالاها و خدمات با نیازها و انتظارات مشتریان است و ابعاد مختلفی مانند اطمینان، پایداری، تطابق، تناسب و زیبایی را در بر می‌گیرد.

 

دانشگاه علمی و کاربردی گلرنگ

دکتر سید میثم میرحیدری

دیدگاه‌ها ۰